top of page

Välittäjätoiminnan merkitys korona-aikana on kasvanut

Tiedote 19.11.2020

AGMA logo

AGMA Luovan talouden agentit ja managerit ry:n jäsenyritykset kertovat koronakriisin vaatineen muutoksia vakiintuneissa luovan työn välitysmalleissa, mutta avanneen myös uusia mahdollisuuksia kansainvälisillä markkinoilla. Luovien tuotteiden ja palveluiden myynti on vaikeutunut alueellisiin kohteisiin ja messuille suuntautuvan liikematkailun ja kasvokkain tapaamisten tyrehdyttyä, mutta aineettomien oikeuksien ja digitaalisen kaupan myynti on kasvanut monella alalla. Agenttia ja manageria tarvitaan monessa kohtaa, jotta luova tekijä voi vakauttaa toimeentulonsa.


Agentit ovat kuluvan vuoden aikana tehneet monella luovalla alalla parhaansa löytääkseen päämiehille uusia toimintatapoja ja tulonlähteitä. Elina Ahlbäck Literary Agencylle, Suomen suurimmalle kirjallisuusagentuurille, vuosi on ollut kiireinen mutta tuottanut myös tulosta. Agentuuri siirtyi virtuaaliseen aikaan salamannopeasti maaliskuussa koronakriisin mullistaessa kansainväliset kirjallisuuden markkinat, ja kysyntää on ollut ainakin Saksassa, Yhdysvalloissa, Aasiassa, Pohjoismaissa ja ympäri Itä-Eurooppaakin. ”Usko ja luottamus maailmanluokkaa olevien suomalaisten sisältöjen kysyntään kasvumarkkinoilla ei horjunut hetkeäkään. Tavoitimme perinteisten tapojen sijaan kumppanimme online-tapaamisilla ja digitaalisilla myyntikatalogeilla Taiwanista Hollywoodiin ja kauppa on käynyt erittäin hyvin,” kertoo Elina Ahlbäck, yrityksen perustaja ja omistaja. Nyt marraskuussa, yhdeksän kuukautta korona-ajan käynnistymisestä, tuottaa suurta onnistumisen iloa monen vuoden työn tulos: Edustamamme suomalainen kirjailija Max Seeck on tehnyt Suomen kirjaviennin historiaa nousemalla New York Times Bestseller -listalla sijalle 11. Sinne on aiemmin päässyt Suomesta vain Mika Waltari vuonna 1949. ”, iloitsee Elina Ahlbäck.


Välittäjätoiminta, eli esimerkiksi agentointi- ja manageripalvelut, ovat kehittyneet viimeisen vuosikymmenen aikana Suomessa yhä selvemmin omaksi osaamisalueekseen. "On ollut ilo huomata viimeisten vuosien aikana, miten välittäjätoiminnasta on tullut kannattavaa liiketoimintaa itse agenteille, mutta ennen kaikkea se tuottaa lisäarvoa päämiehille” kertoo Heikki Laaninen, kokenut agentti ja animaatioyhtiö Ferly Co:n lisensoinnista vastaava johtaja. Laaninen on viimeiset kolme vuotta toiminut AGMAn hallituksen puheenjohtajana. ”Suomalaiset agentuurit ja managerit katsovat ulospäin ja osaavat toimia kansainvälisillä markkinoilla. Heillä on valmiita verkostoja ja liiketoiminnan ymmärtämistä. Miksi kukaan ei haluaisi hyödyntää tätä, kun se parhaimmassa tapauksessa vauhdittaa uusien markkinoiden avaamista ja säästää päämiesten aikaa, jonka he voivat käyttää uusien tuotteiden kehittämiseen”, kysyy Laaninen. Myös Elina Ahlbäck vahvistaa käsitystä agentin roolista uuden mahdollistajana: ”Agentin rooli luovan työn välittämisessä on toimia ketterästi, innovatiivisesti, intohimoisesti ja nopeasti kriisienkin keskellä.”


Välittäjätoimijoiden rooli on vahvassa kasvussa suomalaisten luovien alojen tekijöiden keskuudessa. AGMAn jäsenistöön kuuluu tällä hetkellä 45 luovien alojen yrityksiä, tekijöitä ja tekijänoikeuksia edustavaa agentuuria ja manageriyritystä. Jäsenistö edustaa kansainvälisillä ja kotimaan markkinoilla niin peli- ja av-brändejä, esittävän taiteen kollektiiveja ja taiteilijoita, kirjailijoita, muotoilukentän toimijoita, valokuvaajia kuin kuvittajiakin. Jäsenyritykset tekevät vuositasolla yhteensä 35–40 miljoonaa euroa liikevaihtoa, joka koostuu projekti-, myynti-, liiketoiminnan konsultointi- ja tuotantotuloista. Ne työllistävät suoraan lähes 200 kaupallisen ja luovan alan asiantuntijaa, ja edustava yli 1 500 luovaa tekijää tai yritystä. Tiedot on koottu AGMAn vuosittain tekemästä jäsenkyselystä.


AGMAn syyskokous valitsi 28.10. tulevalle kaudelle uuden hallituksen, johon kuuluvat:

Varsinaisina jäseninä

Eero Tenhola, M&M Viihdepalvelu

Heini Merkkiniemi, New Beat & Pertin Valinta

Jenni Moberg, 0.7 Design & Patternsfrom Agency

Kaisa Kerätär, Sisältötoimisto Waria

Kati Repo, KREAM Helsinki

Mikko Kierikki, Viihdepalvelu Esirippu & Breaks Finland

Urpu Strellman, Helsinki Literary Agency


Varajäseninä

Aapo Markkula, Backyard Promotion

Arto Kunnola, KOOK Management

Inkeri Borgman, Gigle

bottom of page