top of page

Millaista on olla agentti ja yrittäjä?


Vaikeaa, mutta palkitsevaa. Näin tiivistäisin oman työni agenttina ja yrittäjänä viimeisen kuuden-seitsemän vuoden ajalta, joina olen toiminut agenttina ja konsulttina lisensoinnin ja IP:n kehityksen ympärillä.

Vaikeaa, sillä agentti ovat aina kaiken keskellä. Edellisessä työssäni olin asiakkaan roolissa ja tein töitä agenttien kanssa. Agentit olivat meille välillä ainoa rajapinta esimerkiksi tiettyyn markkina-alueeseen liittyen, jolloin näiden yritysten ja ihmisten merkitystä ei voi väheksyä, mutta samalla päämies saattaa jopa tahtomattaan kasata liikaa toiveita agenttien olkapäille. Nyt itse agenttina hetken toimineena – tämä on tuttua. On täytynyt oppia ymmärtämään edustettavaa päämiestä ja heidän toiveitaan, mutta samalla myös ostajia, joille päämiehen brändiä tai osaamista myydään, eli heidän toiveitaan ja tarpeitaan. Parhaassa tapauksessa kaikkien osapuolten toiveet ovat samanlaisia, mutta usein niitä kuitenkin katsotaan hyvin erilaisten lasien läpi, riippuen kummalla puolella pöytää istutaan. Agentti on se näiden väliin asettuva pöytä, jonka päälle kasataan kaikki, mitä yhteistyö pitää sisällään. Hyvät ja huonot asiat. Pöytä ei siis voi olla aivan paperista tehty, jos kaiken tämän haluaa kestää.

Palkitsevaa, sillä onnistumiset tuntuvat aina kaksinkertaisesti, sillä onnistuneessa yhteistyössä molemmat, päämies ja ostava asiakas, kokevat voittaneensa ja agentti on molempien osapuolten tunteiden keskellä. Toki silloin tuntee myös itse onnistuneensa, mutta agentin kohdalla olen huomannut, että tunne menee nopeammin ohi. Meidän roolimme on miettiä, mitä tapahtuu onnistumisten jälkeen. Kun päämies ja ostava asiakas avaavat kuohujuomapulloja, niin agentti on jo miettimässä mistä ne uudet onnistumiset voisivat tulla. Ja kun päämies on saanut lasinsa tyhjäksi, niin ensimmäinen kysymys agentin suuntaan on: mitä seuraavaksi? Tähän on parempi olla vastaus mietittynä valmiiksi.

Näin Yrittäjän päivänä 2019 on hienoa työskennellä agenttina Suomessa. Välittäjäportaan merkitys on kasvanut ja meidän työmme merkitystä on alettu ymmärtämään ja arvostamaan paremmin ja enemmän, kuin vielä muutama vuosi sitten. Voi sanoa, että suomalaiset agentit ovat onnistuneet työssään hyvin, niin kotimaassa, kuin kansainvälisilläkin markkinoilla. Meillä on alan sisällä hyvä ja kannustava ilmapiiri, joka toivottaa myös uudet agentit tervetulleiksi. Meidän työmme ei ole vielä valmis, ja voin ilokseni sanoa, että työn ja mahdollisuuksien määrä tuntuu vain kasvavan.

Heikki Laaninen luennoi License to Sell -valmennuksessa.

Kirjoittaja Heikki Laaninen on pitkän linjan lisensointiammattilainen, joka on toiminut mm. Rovio Entertainmentin Licensing Managerina ja toimii nykyään sekä oman yrityksensä toimitusjohtajana että Ferly Co:n Head of Licensingina, vastaten yrityksen kansainvälisestä lisenssiliiketoiminnasta. Heikki on myös AGMAn hallituksen puheenjohtaja sekä toimii Suomi-Hong Kong kauppayhdistyksen hallituksessa.


bottom of page