Yritys uuteen uskoon Business Model Canvasin avulla


AGMAn juhlavuoden työpajasarjan toinen osa järjestettiin 21.3. , kun kokenut liikkeenjohdon konsultti Heli Mehtätalo-Takala opasti jäsenistöä Business Model Canvasin saloihin. Business Model Canvas on Alex Osterwalderin kehittämä, vapaasti käytettävä työkalu erilaisten bisnesmallien visualisointiin, analysointiin ja kehittämiseen, ja sen avulla voi sekä analysoida yrityksen tämänhetkistä tilannetta että pohtia mahdollisia uusia järjestelyjä. Osallistujina oli AGMAn jäsenyrityksiä laidasta laitaan, aina musiikkipuolelta kuvituksen kautta designiin.

Business Model Canvas -pohja.

Business Model Canvas jakautuu yhdeksään osioon, jotka täytetään mieluusti tietyssä järjestyksessä. Työpaja alkoikin luennolla, jossa Heli kertoi täyttämisen tekniikoista ja siitä, kuinka saman bisnesmallin tai prosessin tarkastelu hieman eri näkökulmista voi tuottaa erilaisia sisältöjä eri osioihin. Saimme myös huomata, että toiset osiot ovat paljon helpompia täyttää kuin toiset, mikä myös tuotti osallistujille hyviä oivalluksia omista bisnesmalleistaan.

Marjo Oliva täyttää Business Model Canvas -taulukkoa.

Luennon jälkeen osallistujat pääsivät itse täyttämään Business Model Canvasin ja keskustelemaan ryhmissä eri lähestymistavoista ja eri osioiden ongelmista Helin kiertäessä eri ryhmissä ja auttaessa ratkaisemaan esiin nousseita kysymyksiä. Päivän ainoa ikävyys oli käytettävissä olevan ajan lyhyys, ja moni osallistuja toivoikin heti työpajalle jatkoa. Jatko-osa onkin mietinnässä, katsotaan mihin ajankohtaan se ehkä sijoittuu!

Luennon ja työpajan tuotannossa oli mukana Creative Finland.