Tokio 24.-27.4.2018: Osallistuimme Licensing Expo -messuille yritysosastolla ja tarjosimme paikallisille lisenssikumppaneillemme aamiaisen suurlähetystössä. Suomalaiset brändit kiinnostavat japanilaisia bisneskumppaneita, ja Suomi koetaan luontevaksi kumppanimaaksi. Palaute AGMAn näkymisestä lisenssiviikolla oli ilahtunutta ja innostunutta.
AGMA toteutti vuoden 2017 aikana tehdyn alustavan markkinatutkimuksen perusteella Nordic Brand Licensing Market (NBLM) -kokonaisuuden Tokiossa kuluvan vuoden huhtikuussa. Tapahtumatarjonta sisälsi kutsuvierasaamiaisen Suomen suurlähetystön tiloissa, jossa viisi mukana ollutta yritystä esittäytyi, sekä Licensing Expo -messujen NBLM-osaston. Vuoden 2017 perusteella tuntui järkevältä osallistua Licensing Expo Japan -messuille, varsinkin kun mukaan ilmoittautui alustavasti lähes 10 yritystä. Loppujen lopuksi Japanin-koneeseen päätyivät seuraavat Aasian-valloittajat:
Napa Arts&Licensing
Hobby Agency
Mimmit (Mimmit osallistuivat kutsuvierasaamiaisen lisäksi messuille paikallisen lisenssiagenttinsa Gaian osastolla)
Moiko
Cursorin/Alvar Aalto-säätiön Sunila-projekti
Kuva: Nordic Brand Licensing Market -osastolla messujen avajaispäivänä Mari Heinonmkäki, Moiko, Mikko Kierikki, Hobby Agency ja Marjo Grandlund, Napa Arts&Licensing.
VIP-aamiainen
Järjestimme kutsuvierastilaisuuden aamiaistarjoilun muodossa, johon kutsuimme jo aiemmin tuntemiamme lisenssikumppaneita sekä uusia Suomesta kiinnostuneita tai Suomesta tuotteita tai IP’itä maahantuovia tahoja. Aamiaisen aikana Mimmit konsertoivat ja muut mukana olevat yritykset pitchasivat yrityksensä ja tuotteensa yleisölle. Tapahtuma toteutettiin yhteistyössä Business Finlandin Niklas Karvosen ja Laura Kopilowin kanssa, ja lähetystö toimi mainiona paikkana VIP-vieraiden kestitsemissä.
Kuva: Aamiaisvieraita Suomen Tokion suurlähetystössä. Etualalla Niklas Karvonen Business Finlandista.
Licensing Expo -messut
Toista kertaa järjestetyillä Licensing Expo -messuilla Tokyo Big Sightissa kävi kolmen päivän aikana 13 264 kävijää (yhteenlaskettu päivien kävijä- ja näytteilleasettajien). Näytteilleasettajia messuilla oli 94 ja heitä tuli 12 maasta. Messuilla esittäytyi yhteensä 500 propertia eli lisensoitavaa brändiä tai kokonaisuutta. Samassa hallissa järjestettiin myös IFF Magic -muotitapahtuma.
NBLM-osasto, vaikka olikin vain noin 12m2 kokoinen, kiinnosti kävijöitä ja osastolla kävi ajoittain kova hulina. Messuilla, jotka sinänsä tuntuivat aika rauhallisilta, kävi varsin aktiivisia ammattilaisia, jotka olivat aidon kiinnostuneita uusista suomalaisista brändeistä. Mukana olleet yritykset olivat tyytyväisiä kolmen päivän ponnistukseensa ja osalla riitti koko ajan vientiä.
Suomi todellakin näkysi messuilla muita Pohjoismaita tai Eurooppaa enemmän: NBLM:n lisäksi messuilla oli sekä Ivana Helsingin että Finlaysonin osastot. Finlaysonin osaston toteutti paikallinen lisenssiagentti.
Japanin lisenssimarkkinoiden nykytilanteesta
Japanin lisenssimarkkina on runsas ja nopeissa sykleissä elävä. Sen voi jakaa kolmeen pääkategoriaan:
1. Hahmot: Erilaiset animaatio- ym. hahmot ovat varsin suosittuja ja haluttuja. Kulutuksen vauhti on nopea, ja klassikoiden kuten Astro Boy, Mikki Hiiri tai Muumit lisäksi markkinoilla tulee ja menee valtava määrä trendikkäitä hahmoja erilaisten tuotteiden ja sisältöjen muodossa. Japanilaisille tyypillistä on kuitenkin aina palata klassikoiden pariin, ja hahmot puhuttelevat niin lapsia kuin aikuisiakin.
Kuva: 1950-luvulla Osamu Tezukan luoma suosittu AstroBoy, 鉄腕アトム.
2. Tuotebrändit: Kuluttajat pitävät brändeistä, jotka viestivät heidän arvojensa mukaisia asioita. Kiinnostavaa on kuluvan kevään aikana julkaistut yhteistyöt isojen japanilaisten yritysten ja suomalaisten brändien tai suunnittelijoiden välillä. Tällaisia ovat Licensing Expo -viikkoa edeltävällä viikolla lanseerattu Uniqlo/Marimekko-yhteistyö sekä Mujin ja Cup of Therapyn kuvitusyhteistyö. Uniqlon Marimekko-mallisto oli Ginzan tavaratalosta osittain loppu kun kävin tutustumassa siihen.
Kuva: Finlaysonin Japanin agentin Andfikan osasto Licensing Expo Japanissa 2018.
3. Suuryritysten brändit: maailman isoista brändeistä tulee moni Japanista. Maasta on tullut useita pitkään kehitettyjä, luotettuja brändejä kuten Sony tai Mitsubishi. Kyseiset brändit tekevät brändiyhteistyötä maailmalla kumppaneiden kanssa ja laajentavat siten näkyvyyttään eri markkinoilla.
LEJ-messut vuonna 2019: AGMA suunnittelee osallistumista Suomen-paviljongilla
Seuraavat Licensing Expo Japan -messut järjestetään 13.-15.3.2019 samaisessa Big Sight -messukeskuksessa. AGMA suunnittelee NBLM-osaston toteutusta messuille vuoden 2018 osastoa laajempana kokonaisuutena. Mikäli Japanin lisenssimarkkina kiinnostaa, niin ota yhteyttä!
Lue myös Katin vuoden 2017 blogiteksti Licensing Japan -messuilta>>
Kuva: vasemmalta Kati, Marjo, Mikko ja Mari, NBLM-pioneerit Japanissa.
Kesäterveisin,
Kati
Teksti ja kuvat: Kati Uusi-Rauva