top of page

Design -agentti Licensing Japan -tapahtumassa 29.6.-1.7.2016


Licensing Japan kokosi seitsemännen kerran yhteen Japanin markkinoilla toimivat sisällöntuottajat, brändit, lisensoijat ja tukitoimintoja tarjoavat yritykset saman katon alle futuristisen Tokyo Big Sightin läntisiin messuhalleihin. Näytteilleasettajat oli jaettu eri halleihin tarjotun sisällön mukaan - itse vietin eniten aikaa brändihallissa.

Messu- ja konferenssikeskus Tokyo Big Sightin pääsisäänkäynti

Brändihallissa esillä oli vahvoja japanilaisia brändejä, joihin lukeutuu mm. lento- ja junayhtiöitä, kustantajia sekä TV- ja peliyhtiöitä. Näytteilleasettajia leimasi oli erityisesti viihde ja sadat, ellei jopa tuhannet hahmot. Sunny side up -kananmuna sopii erittäin hyvin kosmetiikan myynninedistäjäksi, tai ninjaksi pukeutunut tomaatti erilaisiin tyttöjen ja poikien tuotteisiin. Japanissa on paljon valmistavaa teollisuutta, ja erittäin kilpailluille markkinoille pyritään saamaan uusia, asiakkaita houkuttelevia tuotteita mm. brändilisensoinnin keinoin.

Kuvittajille ja muille pienille sisällöntuottajille oli varattu oma hallinsa. Osastot koostuivat pöydästä, kahdesta tuolista sekä seinätilasta, jolla oman osaamisen sai näkyville. Vaikka japanilaisia sarjakuvia ei enää painetakaan paperille entiseen malliin, on mangataiteilijoille silti vielä kysyntää messuilla olleen suuren tarjonnan perusteella - asiaan vihkiytymättömän silmiin mangahahmot näyttävät enemmän tai vähemmän samalta suurine silmineen ja lentoasentoineen.

Licensing Japan -tapahtuman vilinää

Jenni Moberg, 0.7 Design Oy

Kesäkuun lopussa järjestetyillä messuilla kävijämäärä ylitti 40000 henkilöä kasvaen viimevuodesta peräti 33%. Ensi vuoden messuille onkin odotettavissa sekä enemmän näytteilleasettajia, että kävijöitä. Messujärjestäjien kanssa puheissa

oli jopa oman Suomi-pavinjongin organisointimahdollisuus. Mikäli siis brändisi mielii Japanin lisensointimarkkinoille, ovat nämä messut the place to be. Suomalaisuudella on Japanissa käsittämätön noste, joten jos se on brändisi kulmakiviä, kannattaa sitä viestiä tuoda rohkeasti esille myös Japanin markkinoilla.

- Jenni Moberg / 0.7 design Oy

bottom of page