Ryöstömurhaajasta verrattomaksi avuksi - 12 vuotta kuvittajien agenttina

12/9/2019

Perustin kuvittajien agentuurin Napa Agencyn tasan 12 vuotta sitten, syyskuussa 2007. Vaikka kovasti ehkä haluaisinkin, niin tämä briljantti ajatus taiteilijoita tukevasta agentuurista ei alunperin ollut minun. Saan kiittää siitä joukkoa erittäin lahjakkaita ja kunnianhimoisia graafikoita ja kuvittajia, jotka lähestyivät minua ideallaan. Maailmalla tällaisia kuvittajien yhteistyökumppaneita oli jo useita - miksei sitten meillä Suomessa?

 

Alusta alkaen minulla oli olo, että teen tässä jotain todella tärkeää. Autan oman tonttinsa eli taiteellisen työskentelyn paremmin kuin hyvin hallitsevia ammattilaisia saavuttamaan enemmän: luomaan verkostoja, etsimään uusia asiakkuuksia, hoitamaan sopimusneuvotteluita ja hinnoittelemaan omaa työtään, muun muassa. Alku olikin lupaava: ensimmäinen tilaus saapui heti ensimmäisenä aukiolopäivänä! Vikkelimpien tilaajien joukossa oli myös eräs lakifirma, josta kyseltiin kuvittajaa verkkosivuille. Alustavan briefin ko. taholta saatuani aloin kohteliaasti kysellä toimeksiannosta lisää: mitkä mahtaisivat olla toivotut julkaisuoikeudet kuvalle? Entä kuvien määrä ja muu tarkempi työmäärä? Tarvitsisin nämä tiedot, jotta voisin laskea kuvittajan työlle hinnan.

 

Reaktio näihin selvityksiini oli enemmän kuin yllättäen täysi kiukustuminen. ”Siis kuka sinä nyt oikein olet? Mikä ihmeen ryöstömurhaaja!? Tämän pitäisi olla KIVAA, kuvittajakin tekee työtään iloisena ja siksi että haluaa, ja sinä tulet ja PILAAT kaiken alkamalla puhumaan rahasta ja sopimuksista!!???” Sanomattakin selvää että kohteliaasta vastauksestani huolimatta yhteistyö jäi siihen. Innokkaasta yrittäjästä, joka oli lähtenyt uskaliaalle polulleen kuvittajien pyynnöstä ja heitä auttaakseen tämä reaktio tuntui läimäisyltä vasten kasvoja.

 

Myöhemmin, vuosien vieriessä näihin samankaltaisiin ennakkoluuloihin on joutunut aina välillä törmäämään. ”Välistävetäjän” ja ”taiteilijoiden riistäjän” leimaa on joskus ikävä kyllä joutunut kantamaan. Onnekseni voi kuitenkin todeta, että kaikkien näiden vuosien aikana palaute on pääosiltaan ollut positiivista. Heti vuonna 2007 agentuurin mukaantulon pelikentälle erittäin positiivisesti ottivat mainostoimistot. Niissä suorastaan ilakoitiin siitä, että mukaan tuli toimija, jonka kanssa saattoi keskustella ammattimaisesti, suoraan ja luotettavasti taiteellisen työn tilaamisesta sopimuksineen, oikeuksineen ja oikealla tasolla olevine palkkioineen.

 

Erityisen palkitsevaa on ollut huomata, kuinka hieman epäröidenkin agentteihin alunperin suhtautuneet tahot ovat muuttaneet mielensä, kun ovat vain päässeet kanssamme yhteistyöhön. Hyvin pian prosessin edetessä on tullut selville, miten paljon agentin työpanos auttaa ja keventää koko taiteellisen työn tilauksen prosessia. Paras palkinto agentille on tyytyväinen tilajaa, joka kääntyy puoleemme yhä uudelleen ja uudelleen. Asiakastyytyväisyysprosentimme ovatkin huimia: kun kerran on tilattu, todella suurella todennäköisyydellä palataan myös takaisin. Yhteistyössä asiakkaidemme kanssa pohdimme miten sujuvoittaa työprosesseja entisestään, ja pisimmät asiakassuhteemme ovat jo kymmenen vuoden takaisia. Itse tekijöille eli päämiehille taas yhteistyön hyödyt tuntuvat olevan täysin selviä, ja sähköpostiimme tulviikin yhteydenottoja ympäri maailmaa, lähes päivittäin.

 

Tässä kohtaa, vuonna 2019 nyt 12 vuotta taiteilijoita tukevaa agentuuria luotsanneena voin helpottuneena huokaista ja ilahtua siitä kehityksestä, joka on johtanut AGMAn aseman tämänhetkiseen vahvuuteen ja agenttien määrän hurjaan kasvuun. Eri alojen agenteista on Suomessa tullut olennainen ja tärkeä osa pelikenttää, jonka arvon ja tarpeellisuuden eri osapuolet rahoittajista ja päämiehistä tilaajiin jo tunnustavat. Hymyssä suin päätän tämän pienen kirjoitukseni viestintätoimistoasiakkaalta pari kuukautta sitten sähköpostiin pumpsahtaneeseen palautteeseen:

 

 

”Nämä kuvitusprosessit ovat kyllä poikkeuksetta tosi kivoja, vaivattomia ja mutkattomia, ja paluupostissa saadut kuvitukset ovat aina yhtä timanttisia, hauskoja ja oivaltavia. Minusta ainakin tuntuu joka kerta, että saamme vähän enemmän kuin olemme tilanneet. Että wau. KIITOS. ”

 

 

 

 

Kirjoittaja on Napa Arts & Licensing -agentuurin perustaja ja AGMAn perustajajäsen sekä hallituksen puheenjohtaja 2012-2016.

 

Kuva: Maija Astikainen

 

 

Please reload

arkisto
Please reload

hakusanat
Please reload

AGMA Association of Agents and Managers in Creative Industries | Mariankatu 8, 00170 Helsinki

| Mob +358 40 865 8738 | company ID 2355856-8 

The project office of Creative Finland

LicensingInternationalNordics - Master.p
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Social Icon

AGMA © 2019