Toiminnan mahdollistaminen eri osa-alueilla on erityisesti managerin työkenttää. Manageri voi tarjota liiketoiminnan kokonaisvaltaista hallinnointia, tuotannon organisointia, pr- ja viestintäpalveluita, rahoitukseen liittyviä palveluita ym. Manageri voi joissain tapauksissa hallinnoida myös tekijän kalenteria. Pop-musiikin puolella keikkakalentereja rakentavat erityisesti ohjelmatoimistot, jotka ovat konsertti- ja kiertuetoiminnan agentuureja, ja tekijöiden ja heidän manageriensa keskeisiä yhteistyökumppaneita.
Manageri on tekijän strateginen kumppani, ja yhteistyö voi olla varsin syvää. Eräs suomalainen managerina toiminut henkilö joskus totesi leikkisästi, että ”managerina olin sekä tyttöystävä että toimitusjohtaja”, eikä ehkä ollut kovin kaukana todellisuudesta, vaikka yhteistyön skaalaa onkin lausumassa tarkoituksellisesti liioiteltu. Managerien toimintamallit vaihtelevat managerin taustan, osaamisen ja edustettavien mukaan. Manageri voi olla esimerkiksi bisnesmanageri, joka hallinnoi edustettavan tekijän liiketoimintoja, tai ns. personal manager, joka voi keskittyä esimerkiksi pelkästään artistin brändin rakentamiseen ja promoamiseen.
Välittäjä voi auttaa myös tuotannon ja logistiikan toteutuksessa. Monesti manageri onkin järjestelemässä asioita tekijän puolesta tai etsii tuottajan, joka näitä osa-alueita voi hallinnoida. Agentti ei tyypillisesti osallistu tuotannon tai logistiikan toteutukseen tai suunnitteluun.
Comentarios