Las Vegasissa järjestettävä Licensing Expo on maailman mittavin lisensointimessu, joka tuo yhteen erityisesti pohjoisamerikkalaiset lisenssiliiketoiminnan ammattilaiset eli brändien omistajat (licensors) ja lisenssin saajat (licensees). Sen lisäksi, että messut on keksitty järjestää Nevadan autiomaassa, ne oli ihanasti sijoitettu tänä vuonna juhannusviikolle. Messujen 2016 uutuutena olivat useat maapaviljongit Aasiasta ja Etelä-Amerikasta. Pohjoismaista paikalla näkyivät osastoillaan Rovio, King ja Heroes of the City, joka oli YouTuben mukana tapahtumassa.
Expon lisäksi tarjolla oli LIMAn Licensing University ja Digital Licensing Summit -asiantuntijaosuudet. Licensing University on joka vuosi järjestettävä basics in brief –tyyppinen luentosarja, jossa saa mainion kuvan jenkkilisensoijien retoriikasta ja ajatusmaailmasta sekä toimialan käytännöistä. Istuin Digital Licensing Summitin läpi sekä osan University-luennoista.
INTO TEKEMISEEN LUO MENESTYSTÄ
Digital Licensing Summitissa puhututti erityisesti online-medioissa syntyvät ilmiöt, niin kutsutut content creatorit ja heidän sisältönsä, ja se miten ne voidaan muuntaa liiketoiminnaksi mm. lisensoinnin keinoilla. Vaikka perinteiset tv- ja pop-tähdet ovat edelleen isompi bisnes lisenssien näkökulmasta, ovat netin sisällöntuottajat kovassa nousussa. YouTuben ja muiden some-kanavien kautta jopa globaalien kohderyhmien tavoittaminen on helppoa kun pallo kerran alkaa vyöryä ja sana kiertää fanien kautta. Osa tekijöistä yllättyy yhtäkkisestä menestyksestä, mutta moni osaa myös tarttua tilaisuuteensa. Suloinen esimerkki menestyksestä on brasilialainen Galinha Pintadinha, pieni animoitu kana, jonka ensimmäiset jaksot tuottaja, tv-pomojen kanssa keskusteluun turhautunut Juliano Prado julkaisi puolivahingossa vasta startanneessa YouTubessa vuonna 2006. Tällä hetkellä Galinhalla on 14 miljoonaa katsomiskertaa päivässä sekä lisensointistrategia vuodesta 2010. Lisenssikumppanien lista käsittää yli 90 yritystä sekä alueellisia agentteja. Uusia etsitään espanjan ja portugalin kielialueiden ulkopuolisilta markkinoilta. http://www.galinhapintadinha.com.br/
HARRASTUS VAI BISNES?
Kaikki sisältö ei ole lisensoitavissa, ja osa tekijöistä ei edes halua kasvattaa kanavansa fanimääriä suuriksi. Tällöin voidaan puhua harrastajista, jotka tekevät sisältöjä omaksi ilokseen. Ne, jotka ajattelevat sisältöään katsojan näkökulmasta, voivat luoda tekemisestään elinkeinon. Kun faneja alkaa kerääntyä kanavan ääreen enemmän, tulee mukaan useimmiten myös yrityspartneri esim. mainostaja, jolloin tekeminen muuttuu liiketoiminnaksi. Pikkuhiljaa mukaan tulee mahdollisuuksien mukaan myös lisenssikumppaneita, jolloin toiminta ja brändin ”presenssi” alkaa laajeta eksponentiaalisesti. Onnistuneen lisensoinnin perusta onkin motivoitunut tekijä, joka ymmärtää myös brändäyksen päälle.
SISÄLLÖSTÄ JA TEKIJÄSTÄ BRÄNDI
Kun menestystä alkaa tulla ja paine laajentaa liiketoimintaa kasvaa, voi laajentumisstrategian voi tehdä ja toteuttaa joko itse tai kumppanien kanssa. Kumpikin tapa on mahdollinen, ja vain tekijä itse voi valinnan tehdä. Asiantuntijat, kuten agentit ja konsultit, auttavat kasvattamaan brändiä ja liiketoimintaa eri kanavissa. Todennäköisesti jossain vaiheessa on joka tapauksessa etsittävä julkaisija, konsultti tai agentti, joka näkee tilanteen toisenkin laidan sekä mahdollistaa jäsentyneemmän liiketoimintamallin. ”Hyviä apuvoimia tarvitaan, sellaisia jotka ymmärtävät esimerkiksi aikatauluja, formaatteja ja hinnoittelua”, totesi useampikin puhuja Summitin puheenvuoroissa. Brändin omistajalta eli sisällön tuottajalta tarvitaan yhteistyöhön eväiksi seuraavia, YouTuben Head of Top Creators Benjamin Grubbsin kiteyttämiä ominaisuuksia ja toimenpiteitä:
SAAVUTTAVUUS: brändillä tulee olla potentiaalia kasvattaa markkinan kokoa tai jo hallussaan iso fanikunta.
PITKÄN AIKAVÄLIN VISIO: brändin rakentamisessa sekä lisenssiliiketoiminnassa täytyy olla pitkäjänteisyyttä. Lisensointi alkaa tuottaa taloudellista tulosta jopa vasta kahden vuoden päästä.
BRÄNDIN SYVYYS: mitä itse asiassa lisensoidaan? Brändillä täytyy olla sisältöä.
SITOUTUMINEN: fanien ja katsojien uskollisuutta tulee vaalia, heitä täytyy kuunnella ja palkita. Myös brändin tulee sitoutua faneihinsa.
Hyvä esimerk
onnistuneesta YouTube-top creatorista on Cassey Ho, pilatesohjaaja, joka on Blogilates-kanavansa pohjalta lanseerannut myös vaatteita, harjoitustarvikkeita sekä netissä, lokaalisti tai tallenteina tehtävät POPPilates-harjoitteet. Wikipedia kertoo: ”Cassey Ho (born January 16, 1987) is an American social-media fitness entrepreneur with a YouTube channel and a website that sells fitness apparel. She is considered an Internet personality and a rising YouTube star nationally and internationally. (...) She believes that her role on the Internet is more than a Pilates instructor; she believes that she should promote an overall healthy lifestyle and body image.”
Hyvä tarina tukee brändiä ja brändi luo mahdollisuuksia lisenssibisnekselle. Tästä Cassey Honkin kohdalla on kysymys. Ja samanlaisia tarinoita lisenssikumppanit etsivät koko ajan kuumeisesti.
By the way, ehdin juuri ja juuri juhannukseksi kotiinkin, vaikka hilkulle menikin.
Seuraava Licensing Expo järjestetään 23.-25.5.2017 Las Vegasissa Mandalay Bay –kongressihotellissa. www.licensingexpo.com
- Kati
Kuva: Jussi Ratilainen