top of page

Kuvat: Mikko Lähteinen, More On Oy

LISENSOINNIN PÖHINÄ 2015!

 

Kolmas LISENSSI=BISNES™-seminaari järjestettiin 23.4.2015. Mukana oli mielenkiintoisia puhujia ja todella aktiivinen yleisö. Vuoden 2015 tapahtuman teemana oli verkostoituminen.

aikataulux

Yhteistyössä:

Creative Finland

Tapahtuman toteuttaa:

 

Luovan talouden agentit ja managerit AGMA ry

www.agma.fi

 

Kysyttävää? Ota yhteyttä:

kati.uusirauva (a) agma.fi

+358 40 865 8738

 

puhujatx

Mitä on lisensointi?

Lisensoinnilla tarkoitetaan esimerkiksi brändin, nimen, tuotemerkin, logon, graafisen toteutuksen, allekirjoituksen, hahmon tai edellisten elementtien yhdistelmien käyttöoikeuden siirtämistä sopimuksella kumppanille tietyillä ehdoilla. Näitä niin sanottuja oikeuksia (property) tai aineettomia oikeuksia (immaterial property) käytetään loppuasiakkaalle myytävien tuotteiden yhteydessä siten, että tuotteen kasvava myynti hyödyttää molempia osapuolia. Lisensoija täyttää brändin tai muun immateriaalioikeuden hyödyntämätöntä potentiaalia (untapped brand equity) oman liiketoimintansa tehostamiseen ja samalla laajentaa brändin liiketoimintamahdollisuuksia.

 

Monet brändit ja mediasisällöt käyttävät lisensointia keskeisenä markkinoinnin ja brändäämisen työkaluna. Lisenssikumppanien kanssa liiketoiminnan kasvattaminen vähentää myös taloudellista riskiä mm. pienentämällä investointien tarvetta, sillä lisenssiverkoston jokainen toimija kantaa osansa riskistä oman bisneksensä puitteissa. Hyvin hallittu lisensointisuunnitelma auttaa brändin haltijaa hallinnoimaan ja laajentamaan brändiään tehokkaasti eri kanavissa ja luomaan uusia liiketoimintakanavia. Vuonna 2013 Suomen viennin tuloista 2,7 miljardia euroa muodostui lisenssisopimuksista ja rojalteista.

 

Lisää: http://www.licensing.org/education/intro-to-licensing/

Tykkää meistä:

  • Facebook Clean Grey
  • Twitter Clean Grey

Marit Hohtokari

tapahtuman kehittäjä

 

”Jo kahtena vuotena järjestetty seminaari on tuonut Suomeen kokonaan uuden alan. Seminaarin myötä myös Suomessa on yhä laajemmin ja syvemmin opittu ymmärtämään lisensoinnin merkitystä liiketoiminnassa. On hienoa, että tapahtuma voidaan tuoda kolmatta kertaa vahvistamaan ammattilaisten toimintaa!”

 

 

Aikataulu

9:30       Tarjolla aamukahvit

10:00     Tervetulosanat

10:10      Jason Drangel/ Epstein Drangel LLP

               Business Building Blocks: Optimizing Your Licensing Opportunities
               in the U.S. Market

11:20      Antonella Ceraso/Rainbow S.r.l.

               Winx Club: A case study of global licensing success!

12:00     Kari Voutila/ 3D Online Factory Ltd

               3D-tulostus mullistaa tuotelisensoinnin
12:15       Lounas

13:15       Petri Paarnio/Santa Claus Licensing
                
Joulupukin brändi

13:40      Petri Pesonen/ Finlayson

               Case Finlayson. Iiro Lahdenranta haastattelee takkatulen ääressä 

14:00      Markku Heljakka/Tactic

                Lisenssit kansainvälisessä lautapelibisneksessä

14:25       Kahvitauko

15:10       Tracy Wincester/ Advanstar
                Brand Licensing Europe – The Dedicated Platform for Building a
                 Licensing Network

15:30       Kati Uusi-Rauva/ AGMA ry
                Tulevia lisenssitapahtumia

15:40       Paneelikeskustelu: Minna Suutari, Tekes, Markus
                 Myhrberg, Lexia, Timo Argillander, IPR.vc, Marjo Granlund, Napa
                 Arts & Licensing Agency ja Heikki Laaninen, 5th Wave Brands

                 Pelastaako lisensointi Suomen: näkökulma brändin hyödyntämiseen
                Moderaattorina Kati Uusi-Rauva

16:15       Päätössanat  ja vapaata ohjelmaa klo 18 saakka 

  

  

Puhujat

Ashly E. Sands, Esq., Senior Associate and Head of Anti-Counterfeiting group at Epstein Drangel, LLP -ESTYNYT

USA

ESTYNYT- Ashly Sandsin toimialaan kuuluvat mm. laittoman kopioinnin ja epäreilun kilpailun torjunta sekä tavaramerkkien, brändin sekä tekijänoikeuksien suojaaminen. Ashly on erikoistunut brändien rakentamiseen, hallintaan, käyttöön sekä niiden tekijänoikeuksien suojaamiseen. Hän on luonut globaaleille brändeille räätälöityjä piratisminvastaisia ohjelmia useilla teollisuudenaloilla. Ashly on myös aktiivisesti mukana INTAn, Interational Trademark Associationin ja IACC:n, International Anti-Counterfeiting Coalitionin toiminnassa. Hän julkaisi äskettäin yrityksen uuden blogin “VIS-a-IP” sekä oli keskeinen asiantuntija piraattitapausten raportointipalvelu uFakerin kehittämistyössä.   

Jason M. Drangel, Esq., Partner, Epstein Drangel, LLP

USA

Jason Drangel on osakkaana Epstein Drangel, LLP:ssä, joka on immateriaalioikeuksien asiantuntijatalo. Jasonilla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus juristina ja hän on keskittynyt urallaan asiakkaittensa IP:iden hankintaan, vahvistamiseen ja lisensointiin. Hän tekee töitä viihdemaailman, lelubrändien sekä pelialan suurimpien nimien kanssa. 

Antonella Ceraso, Head of International, Rainbow S.r.l.

Italy

Antonella Ceraso on työskennellyt lisensoinnin parissa viimeiset 10 vuotta. Hän aloitti 2012 maajohtajana Rainbow’lla, joka on Euroopan johtava lasten animaatioiden tuotantostudio, vastaten liiketoiminnan kehittämisestä ja kansainvälistämisestä. Tässä tehtävässä hän laajensi yrityksen lisenssiagenttien verkostoa globaaliksi ammattilaisyhteisöksi. Kansainvälisen liiketoiminnan johtajana hänen tämänhetkinen työnsä on tiivistää verkostoja uusilla markkinoilla kuten USA, Latinalainen Amerikka ja Lähi-Itä. 

Kari Voutila, CEO, 3D Online Factory Oy

Finland

Kari Voutilalla on takanaan pitkä ura tv-tuottajana, jona aikana hän teki myös oheistuotteita mm. lastenohjelmiin. Keväällä 2013 hän luki artikkelin 3D-tulostamisesta. Sen jälkeen hän tiesi mitä tekisi sapattivapaansa jälkeen.

Petri Paarnio, Director, Santa Claus Licensing

Finland

Petri vastaa Joulupukkisäätiön brändin ja markkinoinnin kehittämisestä globaaleille markkinoille. Petri on työskennellyt digitaalisen median markkinointikonseptien sekä erityisesti radiokanavien parissa jo kaksi vuosikymmentä ennen Joulupukin apulaiseksi ryhtymistään. Santa Claus Licensing valvoo ja lisensoi Joulupukki-brändin immateriaalioikeuksia Joulupukkisäätiön kumppanina.

Petri Pesonen, Finlayson

Finland

Markku Heljakka Toimitusjohtaja, Tactic Games Oy

Finland

Markku Heljakka on lautapelien ja kuluttajatuotteiden ammattilainen ja yrittäjä. Hänen erityisalueenaan ovat tuotesuunnittelu, myynti, brändäys ja tuotanto. Heljakka johtaa menestyvää lautapelejä tuottavaa Tactic Gamesia, jonka keskeisenä elementtinä ovat lisenssisopimukset.

Tracy Winchester, Sales Director of Brand Licensing Fair Europe

UK

Tracy Winchester on BLE -tapahtuman vastaava tuottaja. Hän tuntee lisenssiammattilaisten globaalit verkostot, kuin omat taskunsa. http://www.brandlicensing.eu/brand-licensing-europe

Timo Argillander, IPR.vc

Finland

Timo Argillander on managing partner ja perustajaosakas
IPR.VC Management Oy:ssä sekä konsultti ja osakas Digital Media Finland Oy:ssä.

Minna Suutari, Tekes

Finland

Markus Myhrberg, Lexia

Finland

Markus Myhrberg toimii Lexia Asianajotoimisto Oy:n osakkaana ja Teknologia ja media–ryhmän sekä IPR-tiimin vetäjänä. Myhrberg avustaa laaja-alaisesti kotimaisia ja kansainvälisiä ICT-, teknologia-, media sekä peli- ja muita luovan alan yrityksiä. Hänen erityisosaamista ovat mm. immateriaalioikeudet, lisenssi-, jakelu- ja julkaisusopimukset markkinointijuridiikka ja tietosuoja sekä pääomasijoitukset. Myhrberg toimii hallituksen jäsenenä  kasvuyrityksissä sekä Neogames ja Verkkoteollisuus ry:ssä. Myhrberg on myös aktiivinen kouluttaja mm. IPR- ja sopimusasioista.

Iiro Lahdenranta, Result Entertainment, AGMAn jäsen

Finland

Tapahtuman juontaa tuttuun tapaan Result Entertainment Agencyn Iiro Lahdenranta. 

Iiro edustaa agenttitoimistonsa kautta suomalaisen viihteen huippunimiä, kuten Duudsoneita, Elastista ja Arman Alizadia erityisesti mainos- ja lisenssiyhteistyösopimuksissa. Iiron perustama Result Entertainment Agency on kasvanut kuudessa vuodessa merkittäväksi toimijaksi artistien ja mainostajien yhdistäjäksi edustaen edellä mainittujen lisäksi noin kahtakymmentä musiikki- ja viihdebrändiä. Iiro on AGMAn hallituksen varapuheenjohtaja ja on toiminut AGMAn hallituksessa sen perustamisesta lähtien

Marjo Granlund, Napa Arts & Licensing Agency, AGMAn jäsen

Finland

Suomen ensimmäisen kuvituksia lisensoivan agentuurin, Napa Arts & Licensing Agency Oy:n perustaja ja johtaja Marjo Granlund on kansainväliseen lisensointibisneksen mahdollisuuksiin tutustuva yrittäjä. Granlund on lisensoinut ja markkinoinut suomalaista huipputason kuvitusosaamista jo vuodesta 2007. Napa edustaa tällä hetkellä yhteensä 18:aa suomalaista kuvittajaa, ja hallinnoi näin ollen melkoista määrää immateriaalioikeuksia. Granlund on Agma Ry:n puheenjohtaja, ja on istunut Agman hallituksessa vuodesta 2012.

Heikki Laaninen, 5th Wave Brands, AGMAn jäsen

Finland

Heikki Laaninen on toimitusjohtaja ja yksi perustajajäsenistä 5th Wave Brands -lisensointiagentuurissa. 5th Wave on erikoistunut kehittämään Suomalaisia brändejä kansainvälisillä markkinoilla niin brändin laajennuksen, liiketoiminnan kehittämisen, sekä IPR:ien osa-alueilla. Ennen yrittäjän uraansa Heikki työskenteli lisensointimanagerina Rovio Entertainmentilla ollen alusta asti mukava laatimassa Rovion kansainvälisesti menestynyttä lisensointiohjelmaa, ja tämän lisäksi hän on työskennellyt bränditoimistossa Hollannissa. Heikki on myös AGMAn hallituksen jäsen.

Please reload

Hinnasto

* PERUUTUSEHTO: 27.3. jälkeen perutuista osallistumisista peritään 30% lipun hinnasta peruutuskuluina. Peruutukset tulee tehdä osoitteeseen peruutus@lisenssibisnes.fi

- Jäsenhinta 140 € + alv

- Early Bird -hinta 299 € + alv

- Hinta 9.4. alkaen 349 € + alv

 

 

ilmoittautuminenx

AGMA Association of agents and managers in creative industries | Address: Mariankatu 8, 3. floor, 00170 Helsinki | Organisation ID: 2355856-8 | Mob: +358 40 865 8738  

'

Member of The International Licensing Industry  Merchandisers´ Association (LIMA)

AGMA ry © 2017

bottom of page